رای شماره 1747 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

آرای ھیات عمومی دیوان عدالت اداری
مرجع تصویب: ھیات عمومی دیوان عدالت اداری
شماره ویژه نامھ: ١١٢6
سھ شنبھ،٣٠ بھمن ١٣٩٧
سال ھفتاد و پنج شماره ٢١5٣٨
رأی شماره ١٧4٧ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال بند (الف) شیوه نامھ اجرایی پرداخت حق محرومیت از مطب کارکنان غیرھیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
٢٨/٨/١٣٩٧ ٩6٠١٢45 شماره

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور رئیس ھیأت مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمھوری اسلامی ایران

با سلام

یک نسخه از رأی ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ٩٧٠٩٩٧٠٩٠5٨١١٧4٧ مورخ ١٣٩٧/٨/١5 با موضوع: «ابطال بند (الف) شیوه نامه اجرایی پرداخت حق محرومیت از مطب کارکنان غیرھیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران» جھت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می گردد.

مدیرکل ھیأت عمومی و ھیأتھای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مھدی دربین تاریخ دادنامه : ١٣٩٧/٨/١5 شماره دادنامه: ١٧4٧ شماره پرونده : ١٢45/٩6
مرجع رسیدگی: ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : خانم سیده فاطمه مظفری آھنگرکلایی

موضوع شکایت و خواسته : ابطال بند (الف) شیوه نامه اجرایی پرداخت حق محرومیت از مطب کارکنان غیرھیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

گردش کار : شاکی به موجب دادخواستی ابطال شیوه نامه اجرایی پرداخت حق محرومیت از مطب کارکنان غیرھیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و برقراری این فوق العاده بر اساس بخشنامه وزارت بھداشت را خواستار شده و در جھت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

«با عرض سلام و احترام به استحضار می رساند اینجانب با مشخصات صدرالذکر دندانپزشک و کارمند رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با پست سازمانی کارشناس نظارت بر درمان و فرزند شھید می باشم آنچه که مورد استدعاست با امعان نظر به دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت بھداشت و درمان در تعاقب قانون مصوبه پیوستی دائر بر برقراری فوق العاده حق محرومیت از مطب کارکنان غیرھیأت علمی مستفاد از اجرای بند ١4 ماده 54 آیین نامه استخدامی تأکید بر تسری ضوابط مربوطه از قانون و ماده واحده مصرحه در آن مبنی بر فرآیند چگونگی اجرای دستورالعمل اما آنچه که مورد تأمل است و سیاق حاضر بر اساس شیوه نامه اجرایی مدون شده توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران خلاف و تناقض با دستورالعمل را دارد زیرا دایره شمول را اعضا و سلیقه ای اعمال نموده است و اجرای این شیوه نامه که از تاریخ ١٣٩6/١/١ ابلاغ گردیده به نوعی تضییع حق را دامن زده است بدین سبب بنده تقاضایی را در این راستا مبنی بر برخورداری و شمولیت از مزایای دستورالعمل مارالذکر به ریاست دانشگاه ارائه نموده اما آنچه که در مانحن فیه بدان مستند نموده اند ھمان عدم مشمولیت را اشاره و پاسخ داده اند لذا به منظور تشحیذ ذھن آن مقام قضایی اسناد مربوطه را پیوست و استدعای مداقه و مساعدت در این موضوع را نموده و تقاضای ابطال شیوه نامه اجرایی ابلاغی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مضافاً برقراری فوق العاده معنونه را بر اساس قانون مدونه برای خویش داشته و می نمایم. مضافاً شایان ذکر است تقاضای مطالبات معنونه ضمن خسارات وارده متعلقه را نیز از تاریخ ١٣٩6/٣/١ خواھانم.

شایان ذکر است ھمان طوری که آن مرجع قضایی کاملاً واقف به موضوع می باشند توجھاً و تطابقاً و مستندا به قانون موضوعه دیوان، یکی از موارد ابطال مصوبات، عدم رعایت سلسله مراتب اداری و خارج از حدود اختیار بودن مقام تأیید کننده می باشد که این شیوه نامه ابلاغی مربوطه توسط ریاست دانشگاه مصداق بارز آشکار تعارض با دستورالعمل مذکور می باشد که بر خلاف نظر وزارتخانه اعمال گردیده است و در این مقوله نھاد پایین دست نمی تواند خلاف دستورالعمل مقام مافوق را وضع نماید لذا مجددا تصریح بر ابطال شیوه نامه اجرایی و رد تعاقب آن خواھان کلیه مطالبات و معوقات و برقراری فوق العاده مربوطه را دارم. »

در پی اخطار رفع نقصی که از طرف دفتر ھیأت عمومی برای شاکی ارسال شده بود، وی به موجب لایحه ای که به شماره ١٠٠٩6٠١٢45 ـ ١٣٩6/١١/١٠ ثبت دفتر اداره کل ھیأت عمومی و ھیأتھای تخصصی دیوان عدالت اداری شده اعلام کرده است که:

ریاست محترم دفتر ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

با سلام

احتراماً معطوفاً به ابلاغ اخطاریه رفع نقص پرونده کلاسه شماره ٩6٠١٢45 ـ ١٣٩6/١٠/5 به شماره بایگانی ٨٨64٠ و موارد ایرادی، مراتب به پیوست به شرح ذیل تقدیم حضور می گردد.

١ـ در خصوص تعیین مصداق دقیق موضوع مورد شکایت در شیوه نامه اجرایی بند الف دایره شمول توجھاً به محدودیت ایجاد شده که این ماده موصوفه را تخصیص و مقید به افراد و پستھای خاص نموده است و این قیود و محصور نمودن با کلیات عام مطروحه در ماده قانونی بند ٧4 ماده 54 آیین نامه اداری و استخدامی اعضاء غیرھیأت علمی در مقام مغایرت و تناقض بر می آید موجبات اتلاف و تضییع حق بنده می باشد.

٢ـ در اجرای بند ١4 ماده 54 آیین نامه اداری استخدامی کارکنان غیرھیأت علمی به صراحت مشمولین برخورداری از این امتیاز را تعیین و مشخص نموده است و با نگاه کلیات و مساعدت و موسع آن را وضع نموده که در تعاقب آن تدوین و ابلاغ شیوه نامه اجرایی مغایرت با
اھداف مقنن است.

٣ـ بنده با تصریح مورد مطالبه خویش توجھاً فرزند شھید بوده مضافاً با سابقه ١٢ سال خدمت در پست کارشناس نظارت بدون حق ایجاد مطب این مستثنی نمودن شیوه نامه حق مکتسبه ام را ضایع و خواھان ابطال شیوه نامه اجرایی در بند مربوطه و برخورداری از حق محرومیت از مطب می باشم.

متن شیوه نامه در قسمت مورد اعتراض به قرار زیر است:

«شیوه نامه اجرایی پرداخت محرومیت از مطب کارکنان غیرھیأت علمی»

این شیوه نامه در اجرای دستورالعمل برقراری فوق العاده حق محرومیت از مطب کارکنان غیرھیأت علمی مصوب ھیأت امناء مورخ ١٣٩6/٢/٢ و بند ١4 ماده 54 آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان غیرھیأت علمی، جھت ساماندھی در پرداخت فوقالعاده مذکور تدوین گردیده و از تاریخ تصویب در دانشگاه (١٣٩6/١/١ ) قابل اجرا می باشد.

الف ـ دایره شمول:

١ـ کلیه پزشکان (اعم از پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)، دامپزشکان و ھمچنین دارندگان مدرک دکترا در رشته ھای گروه پیراپزشکی، بھداشتی، توانبخشی، پرستاری و مامایی اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی که به عنوان معاون، مدیر، رئیس گروه، رئیس اداره و کارشناس مسئول واحد مستقل ستاد شھرستان، استان و یا بیمارستان که با حکم کارگزینی و یا ابلاغ انشایی مصوب کمیته اجرایی دانشگاه، در یکی از سمتھای فوق فعالیت می نمایند.

تبصره: پزشکان طرحی و تعھدی در صورت داشتن شرایط فوق، مشمول می گردند.

٢ـ این دستورالعمل شامل نیروھای قراردادی ماده ٨٨ و شرکتی نمی گردد.

٣ـ کلیه پزشکان خانواده روستایی و شھری که در استخدام (قراردادی، پیمانی و رسمی) دولت ھستند به جھت قرارداد گلوبال و دریافت سرانه بر اساس جمعیت و گروھھای ھدف، مشمول دریافت محرومیت از مطب نمی شوند.

4 ـ کلیه پزشکان خانواده روستایی و شھری که از برنامه خارج شوند، مشمول دریافت محرومیت از مطب نمی شوند.

5 ـ کلیه شاغلین پزشک، دندانپزشک و داروساز در رده ھای کارشناسی ستاد شبکه ھا و معاونتھا مشمول دریافت محرومیت از مطب نمی شوند. »

در پاسخ به شکایت مذکور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بھداشتی، درمانی مازندران به موجب لایحه شماره 4/١٠١٨/ح ـ ١٣٩6/١٢/٢6 توضیح داده است که:

ریاست محترم ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری

سلام علیکم

احتراماً در خصوص پرونده کلاسه به شماره بایگانی ٩6٠١٢45 موضوع دعوای خانم دکتر سیده فاطمه مظفری آھنگرکلایی به خواسته ابطال شیوه نامه اجرایی پرداخت حق محرومیت از مطب کارکنان غیرھیأت علمی دفاعیات این دانشگاه به شرح ذیل اعلام می گردد:

١ـ در اجرای بند ١4 ماده 54 آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان ھیأت علمی دستورالعمل برقراری حق محرومیت از مطب در ھیأت امناء مطرح و مورد تصویب و تأیید قرار گرفت. مطابق ماده واحده مؤسسه مجاز است با تشخیص بالاترین مقام اجرایی به شاغل حرف سلامت که دارای مدرک دکتری در رشته ھای گروه پزشکی (پزشکی ـ دندانپزشکی و داروسازی) و دامپزشکی که مستقلاً توان اشتغال در خارج از محیط کار را دارند، در قبال انجام وظایف و ماموریتھای محوله به میزان 6٠ ساعت در ماه غیراز ساعت اداری معادل ١٠٠  درصد حقوق ثابت به عنوان حق محرومیت از مطب بپردازد لذا قانون، حق محرومیت از مطب را تجویز نموده است نه تکلیف.

٢ـ حسب قانون پرداخت فوق العاده حق محرومیت از مطب، مؤسسه مجاز است به دارندگان مدارک دکتری در رشته ھای گروه پزشکی... که به صورت تمام وقت انجام وظیفه می نمایند و به دلیل نیاز مؤسسه فعالیت آنان را در مراکزھای دولتی و غیردولتی و مطبھای خصوصی ممنوع کرده باشد موظف است نسبت به برقراری حق محرومیت از مطب آنان اقدام نماید لذا این دانشگاه ھیچگونه نیازی به خدمات نامبرده در غیرساعات موظفی نداشته و ندارد، بنابراین ایشان می تواند در بعد از ساعت اداری و غیرموظفی نسبت به کار غیرانتفاعی در مراکزھای دولتی و غیردولتی و مطبھای خصوصی اقدام نماید و لذا ھیچگونه حقی برای نامبرده متصور نمی باشد.

٣ـ بر اساس شیوه نامه اجرایی پرداخت حق محرومیت از مطب کارکنان غیرھیأت علمی که در تاریخ ١٣٩6/٢/٢ تدوین گردید دایره شمول و برخورداری از مزایای فوق را کلیه شاغلین پزشک، دندانپزشک و داروساز ...) که تحت عنوان معاون، مدیر، معاون مدیر، رئیس گروه، رئیس اداره و کارشناس مسئول واحد مستقل ستاد شھرستان یا استان اشتغال دارند در نظر گرفته است در صورتی که نامبرده به عنوان کارشناس دندانپزشکی در حوزه ستادی مشغول به خدمت می باشد مضافاً اینکه با عنایت به صراحت بند 5 شیوه نامه اجرایی پرداخت حق محرومیت کلیه شاغلین پزشک، دندانپزشک و داروساز ... که در رده ھای کارشناسی ستاد شبکه ھا و معاونتھا مشغول به خدمت می باشند مشمول دریافت محرومیت از مطب نمی گردند. لذا با عنایت به مطالب معنونه تقاضای رد شکایت نامبرده مورد استدعا می باشد.

ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ١٣٩٧/٨/١5 با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی ھیأت عمومی

نظر به اینکه ھیأت امناء دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بھداشتی درمانی مازندران بر اساس اختیار ناشی از بند ب ماده ٢٠ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمھوری اسلامی ایران که در ماده یک قانون احکام دائمی برنامه ھای توسعه کشور مصوب سال ١٣٩5 تکرار و تنفیذ شده، به شرح ماده واحده موضوع دستورالعمل برقراری فوق العاده محرومیت از مطب کارکنان غیرھیأت علمی تصریحاً افراد مشمول بھره مندی از فوق العاده مذکور را مشخص کرده است و تشخیص شرایط و افراد مشمول ماده واحده را بر عھده رئیس مؤسسه نھاده است، بنابراین در قسمت دایره شمول شیوه نامه مورد شکایت ابلاغی از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بھداشتی درمانی مازندران که افراد مشمول را محدود کرده است به جھت مغایرت با مصوبه ھیأت امناء، خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب تشخیص شد و به استناد بند ١ ماده ١٢ و ماده ٨٨ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ١٣٩٢ ابطال می شود.

 


URL : https://www.vekalatonline.ir/articles/172862/رای-شماره-1747-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری/