22 بهمن آخرین مهلت برای مشمولان غایب ،شرایط توجیه غیبت مشمولان غایب

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا شرایط توجیه غیبت مشمولان غایب را تشریح کرد

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا شرایط توجیه غیبت مشمولان غایب را تشریح کرد.

سردار ابراهیم کریمی ، درباره شرایط توجیه غیبت مشمولان از سربازی اظهار کرد: در حال حاضر که تا 22 بهمن ماه تنها اضافه خدمت تمامی مشمولان غایب بخشیده شده و می‌توانند به سربازی بروند البته تبعات و مجازات ناشی از این غیبت همچنان سر جایش است به عنوان مثال مشمول غایب نمی‌تواند از یک سری مزایا و تسهیلات یا معافیت ها استفاده کند.

وی افزود: اما به طور کلی بعد از 22 بهمن اگر کسی بخواهد اضافه خدمتش بخشیده شود باید برای این موضوع در واحد خدمتی‌ خودش اقدام کرده و برابر قانون و دستورالعمل‌های ابلاغی به فرماندهان با جایگاه های مختلف با آنان برخورد می‌شود و اگر مثلا فردی کار مناسبی انجام دهد یا موارد دیگر ممکن است بخشی یا تمام اضافه خدمتش بخشیده شود.

کریمی درباره اینکه توجیه غیبت سربازی به چه شکل است و مشمولان چطور می‌توانند از آن استفاده کنند به ایسنا گفت: اما در خصوص توجیه غیبت باید بگویم ما یک سری محدودیت‌های قانونی داریم که بر اساس غیبت اتفاق می افتد و فردی که وارد غیبت شده نمی‌تواند از یک سری از تسهیلات و معافیت‌ها بهره‌مند شود مثلا فردی که وارد غیبت شده نمی تواند دیگر معافیت کفالت دریافت کند و ... . حالا در این بین ممکن است فردی برای غیبت خود توجیه قابل قبولی داشته باشد که در آن صورت می‌تواند تقاضای خودش را با مدارک و مستندات به دفاتر پلیس +10 ارائه دهد و ما نیز به آن‌ها رسیدگی خواهیم کرد.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا اضافه کرد: به عنوان مثال ممکن است فردی در تاریخ اعزامش به دلیل یک تصادف رانندگی در بازداشت بوده باشد. بنابراین طبیعی است که نمی‌تواند در همین تاریخ به سربازی برود و این موضوع نیز دست خودش نبوده در همین راستا اگر این فرد بیاید و نامه‌ای از مقام قضایی بیاورد و دیگر مدارک لازم را داشته باشد که اثبات کند این فرد در تاریخ اعزامش واقعا دچار چنین مشکلی بوده برگه اعزام جدید بدون غیبت دریافت خواهد کرد یا در مثالی دیگر ممکن است مشمولی 10 سال غیبت داشته باشد اما مدارکی بیاورد که نشان دهد در این 10 سال پدر معلولی داشته و به جز او هیچ‌کس نمی‌توانسته از او نگهداری کند و این شخص پیگیر درمان او بوده بنابراین در صورتی که این مدارک بررسی و ثابت شود که غیبتش موجه بوده و به جز این فرد هیچکسی برای نگهداری از وی وجود نداشته غیبتش در این مدت نیز بخشیده شده او می‌تواند از تسهیلات پس از غیبت نیز استفاده کند.

کریمی با بیان اینکه پس از درخواست توجیه غیبت دو حالت برای فرد وجود دارد اظهارکرد: یا غیبت این فرد توجیه شده و اضافه خدمتش بخشیده می شود و می‌تواند معافیت بگیرد یا حالت دوم این است که فرد مدارکش موردقبول واقع نمی‌شود و باید به سربازی برود.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با تاکید بر اینکه تمامی مدارک و مستندات با دقت بررسی می‌شود اظهار کرد: برخی گمان نکنند که می‌توانند اعزام خود به سربازی را به تعویق انداخته و بعد درخواست توجیه غیبت داشته باشند قطعا چنین مواردی موردقبول واقع نخواهد شد و مشمولان باید ضمن اعزام به سربازی اضافه خدمت را سپری کرده و امکان بهره‌مندی از تسهیلات را نخواهند داشت بنابراین این شرایط برای عده قلیلی است که برای توجیه غیبت خود دارای مدارک و مستندات درست هستند البته در این شرایط نیز توجیه غیبت پس از بررسی اعمال می‌شود.

کریمی با اشاره به بخشش درنظر گرفته شده برای مشمولان غایب تا 22 بهمن ماه گفت : این بخشش اضافه خدمت صرفا مربوط به اضافه خدمت سنواتی و دفترچه‌ای است و تبعات غیبت همچنان باقی است، لذا این دسته از سربازان بواسطه بخشش اضافه خدمتشان، مجاز به بهره مندی از معافیت هایی که یکی از شرایط آن ، نداشتن غیبت است از قبیل معافیت تحصیلی، کفالت ، استخدام و.... نیستند.

منبع : ایسنا