اعلام رتبه های برتر امور آموزشی سازمان پزشکی قانونی

مدیرکل امور آموزشی و هماهنگی‌های علمی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به عملکرد استان‌ها در سال گذشته و فعالیت‌های آموزشی آنها، رتبه‌های برتر آموزشی در سال 93 را اعلام کرد

مدیرکل امور آموزشی و هماهنگی‌های علمی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به عملکرد استان‌ها در سال گذشته و فعالیت‌های آموزشی آنها، رتبه‌های برتر آموزشی در سال 93 را اعلام کرد.

مسعود قادی پاشا اظهار کرد: به منظور دستیابی به نتایج مطلوب و تببین اهداف سند چشم‌انداز برای مدیران استان‌ها، معیارهای سند ارزیابی فعالیت‌های آموزشی در قالب فرم‌های سنجش وارزیابی سالانه استان‌ها تدوین و برای جهت‌دهی به فعالیت‌های آموزشی به آنان ابلاغ شده که با برنامه ریزی صورت گرفته در استان‌ها در حال اجرا است.

وی افزود: کلیه فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزشی برای دستیابی به اهداف بند «س» ماده 211 برنامه پنجم توسعه قضایی و تحقق چشم انداز سازمان تنظیم شده و اداره کل آموزش سازمان اهداف تعیین شده در این زمینه را طی سال 1393 محقق کرده است.

قادی پاشا با اشاره به عملکرد آموزشی مراکز پزشکی قانونی در سال گذشته بیان کرد: در سال 93 با همکاری ادارات کل استان‌ها بالغ بر 500 جلسه تخصصی آموزشی برای پزشکان شهرستان‌ها و بیش از 100 جلسه آموزشی تخصصی برای قضات برگزار شده؛ این در حالیست که تعداد جلسات آموزشی قضات در سال 1391 تنها 3 جلسه در کل کشور بوده‌ است.

مدیرکل امور آموزشی سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: همچنین در سال گذشته بیش از 21 هزار ساعت آموزش شغلی برای کارکنان، 7 هزار و 700 ساعت آموزش بهبود مدیریت، 46 هزار ساعت آموزش فرهنگی و عمومی برای پرسنل، سه هزار ساعت آموزش فرهنگی و عمومی برای مدیران و 11 هزار ساعت آموزش توجیهی بدو خدمت برای کارکنان برگزار شده است.

وی درباره میزان فعالیت استان‌ها در برپایی دوره‌های آموزشی با موضوعات گوناگون طی سال 1393 و رتبه‌بندی استان‌ها در هر بخش گفت: در موضوع متوسط سرانه آموزشی برای مدیران استان‌های چهارمحال و بختیاری با 124 ساعت، مرکزی با 95 ساعت و اردبیل با 86 ساعت رتبه های اول تا سوم را به دست آورده‌اند.

قادی پاشا ادامه داد: در متوسط آموزشی برای کارکنان استان‌های هرمزگان با 108 ساعت، کهگیلویه و بویراحمد با 104 ساعت و البرز با 99 ساعت، تعداد جلسات آموزشی برای پزشکان استان‌های تهران با 56 امتیاز، یزد با 52 و کهگیلویه و بویراحمد با 50 امتیاز، متوسط سرانه آموزشی برای جامعه پزشکی در بحث پیشگیری از قصور پزشکی استان‌های خراسان رضوی و اصفهان با 12 جلسه، فارس و کرمانشاه با 10 جلسه و مرکزی و کهگیلویه وبویراحمد با 7 جلسه رتبه های اول تا سوم را در هر بخش بدست آورده‌اند.

وی تصریح کرد: در متوسط سرانه آموزشی برای قضات نیز استان تهران با 14 جلسه، مازندران و البرز با 11 جلسه و اصفهان با 7 جلسه حائز رتبه‌های اول تا سوم شده‌اند.

مدیرکل امور آموزشی سازمان در ادامه با اشاره به جمع‌بندی نهایی از استان‌های قطب و غیرقطب در بحث فعالیت‌های آموزشی خاطرنشان کرد: در اردیبهشت ماه هر سال اداره کل آموزش و همکاری های علمی سازمان فعالیت آموزشی استان‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که در نهایت در دو گروه استان‌های قطب و غیرقطب رتبه‌های برتر معرفی خواهند شد.

وی اظهار کرد: در سال جاری نیز عملکرد استان‌ها طی سال 1393 مورد ارزیابی قرار گرفت که بر اساس آن استان‌های تهران با 230 امتیاز، اصفهان با 214 امتیاز و خراسان رضوی با 193 امتیاز در گروه استان‌های قطب و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با 150، البرز با 132 و یزد با 129 امتیاز در گروه استان‌های غیرقطب به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم شده‌اند.

قادی‌پاشا یادآور شد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در سال 1393 استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و تهران و یزد بیشترین پیشرفت را در انجام فعالیت‌های آموزشی نسبت به سال قبل را داشته‌اند.

وی در ادامه از استان‌هایی که در حوزه آموزشی فعالیت کمتری دارند خواست که در سال جدید زمان و انرژی بیشتری را به این امر اختصاص دهند؛ زیرا توجه نکردن به فعالیت های آموزشی ضمن تأثیر در کیفیت گواهی‌نویسی‌ها موجب عدم احقاق حق ارباب رجوع می شود.

تغییر رویه آموزش در دوره‌های تخصصی از سال گذشته

مدیرکل امور آموزشی سازمان در بخش دیگری از سخنان خود به تغییر رویه آموزش پزشکان و کارشناسان در سال 1393 و اعزام اساتید به استان‌ها برای برپایی دروه‌های آموزشی اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته با تغییر رویه در نحوه برگزاری دروه‌های آموزشی، اساتید برای برپایی دوره‌ها به استان‌های مختلف اعزام شدند که این موضوع ضمن جلوگیری از تردد جمع زیادی از پزشکان و کارشناسان به مراکز قطب آموزشی موجب صرفه‌جویی یک میلیارد ریالی در هزینه‌ها شد.

وی به برگزاری دوره‌های آموزشی وحدت رویه در تالار تشریح در 7 استان به شیوه اعزام اساتید در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در این دوره ها تمامی پزشکان شهرستان‌ها از جمله پزشکان معاضدتی در هر یک از این استان‌ها امکان حضور در دوره آموزشی را بدست آوردند؛ بنابراین آموزش‌ها تنها به عده‌ای محدود از پزشکان منحصر نشد.

قادی‌پاشا با تاکید بر ادامه این روند در برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی اذعان کرد: با توجه به مزایای این شیوه آموزشی در سال جاری نیز مدرسان و اساتید برای آموزش به استان‌های مختلف اعزام می شود چرا که این شیوه موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بومی سازی دوره ها با توجه به مشکلات و نیازهای هر استان، جلوگیری از رفت و آمد پزشکان به مراکز قطب آموزشی، صرفه‌جویی در زمان، شرکت حداکثری پزشکان هر استان در برنامه آموزشی، افزایش وحدت رویه در امر کارشناسی و افزایش رضایتمندی شرکت کنندگان می شود.

منبع : ایسنا