اعتیاد و درآمد ناکافی مهم ترین دلایل طلاق

مسئولان قضایی می‌گویند که 85 درصد دادخواست‌های طلاق از سوی زنان به دادگاه‌ها اعلام می شود و بر این اساس دلایل اصلی طلاق‌ها درآمد ناکافی و اعتیاد زوج معرفی شده است اما چرا زنان بیشتر از مردان خواستار پایان دادن به زندگی مشترک هستند؟

 مسئولان قضایی می‌گویند که 85 درصد دادخواست‌های طلاق از سوی زنان به دادگاه‌ها اعلام می شود و بر این اساس دلایل اصلی طلاق‌ها درآمد ناکافی و اعتیاد زوج معرفی شده است اما چرا زنان بیشتر از مردان خواستار پایان دادن به زندگی مشترک هستند؟

   85 درصد درخواست‌های طلاق از سوی زوجه است

اگر سری به دادگاه‌های خانواده بزنیم در این دادگاه پر از زوج‌هایی است که برای شکستن پیمان زندگی شان آمده اند اینان که روزی عاشق و شیفته یکدیگر بودند و جبهه‌ای در مقابل خانواده‌های خود تشکیل داده بودند اکنون ندای نداشتن تفاهم و نفهمیدن حرف هم را سر می‌دهند و گاهی حاضر نمی شوند حتی یک روز همدیگر را تحمل کنند، البته در میان پرونده‌های شکایت، تعداد زنان متشاکی تا دلتان بخواهد زیاد است. رییس دادگستری بابلسر با بیان اینکه 85درصد درخواست‌های طلاق از سوی زوجه است بر این ادعا صحه می گذارد.  علی رحیم پور خاطرنشان کرد:  قبل از سال 91 در همه طلاق‌های توافقی یک داور از سوی زوج و زوجه تعیین می‌شد که با اصلاح قانون از سال 91 طلاق‌های توافقی به مراکز بهزیستی فرستاده می‌شوند.

رییس کل دادگستری بابلسر با انتقاد از سازمان بهزیستی در عملکرد طلاق توافقی، تصریح کرد: مهم‌ترین عوامل طلاق درآمد ناکافی زوج و اعتیاد است این در حالی است که درصد بالایی از پرونده‌های طلاق را اعتیاد تشکیل می‌دهد چون اعتیاد به دنبال خود بی‌توجهی، بیکاری و بدگمانی را به همراه دارد.

   ازدواج‌های ناموفق زیر سایه اینترنت

این مقام مسئول با انتقاد از ازدواج‌های اینترنتی، خاطرنشان کرد: این روزها بازار ازدواج‌های اینترنتی داغ شده است مشکل اصلی این نوع ازدواج‌ها نبود شناخت کافی افراد از یکدیگر است که پس از مدتی زمینه بروز جدایی را فراهم می کند.

رحیم پور پایین آمدن آستانه تحمل زنان را از عوامل دیگر طلاق دانست و گفت: عدم پایبندی به ارزش‌های دینی عامل دیگری است که در جدایی زن و شوهر نقش دارد.

رییس دادگستری بابلسر اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد خانواده‌هایی که پایبند به ارزش‌های دینی و اخلاقی هستند با آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق کمتر مواجه است اما هرچه ارزش‌ها کم شود مشکلات بیشتر می‌شود.  این در حالی است که این روزها خیلی از خانواده ها به جای ارزش‌های اخلاقی درگیر ارزش های مالی شده اند بنابراین ممکن است با کوچکترین مشکل مالی سر از دادگاه های خانواده در بیاورند.

   مشکلات اقتصادی یکی از عوامل اصلی تشکیل پرونده‌های طلاق

 یک وکیل پایه یک دادگستری هم افزایش آمار طلاق را بیش از همه مشکلات و مسائل اقتصادی ناشی از سوء مدیریت اقتصادی در جامعه عنوان کرد و گفت: بیشترین دلیلی که پرونده ‌های خانوادگی برای طلاق دیده می‌ شود، مشکلات اقتصادی است.

آرش دولتشاهی تاکید کرد: بیکاری و مشکلات اقتصادی، می تواند زمینه بروز اعتیاد که یکی از شایع ترین دلیل طلاق است باشد و باید به آنها توجه ویژه ‌ای شود می ‌توانند با طرح‌های راهبردی و نه ضربتی حل شوند، زیرا که حوزه حقوق خانواده حوزه‌ ای نیست که بتوان با قوانین خشک مسائل آن را درمان کرد و در شرایط فعلی که از هر 5 ازدواج یکی منجر به طلاق می‌ شود، راه‌ حل ها و سیاستگذاری ‌ها باید با منطق پیش بروند.

  دوران خوب نامزدی را جدی بگیرید

یک وکیل خانواده هم  گفت: دلیل اصلی طلاق و به ویژه طلاق توافقی را عدم‌تفاهم و عدم‌شناخت کافی طرفین نسبت به هم است.

محمدحسین مرادی،  با اشاره به نهادینه نشدن دوره نامزدی در کشور ما، تصریح کرد: بیشتر طلاق‌ها در سال‌های اول ازدواج، در خانواده‌هایی صورت می‌گیرد که یا دوره نامزدی نداشتند یا در این دوره واقعیات را به هم نگفته‌اند، البته نباید از مساله زیرساخت‌های اقتصادی و اینکه افراد پس از زندگی مشترک به آنچه فکر می‌کردند نرسیده‌اند، چشم‌پوشی کرد.

وی با تاکید بر لزوم دوره نامزدی، تصریح کرد: ازدواج‌ها باید علمی باشد اما دختر و پسری که تصمیم به ازدواج می‌گیرند؛ برای رفتن نزد مشاور توجیه نشده‌اند و لزوم این کار را حس نمی‌کنند.

   راه اندازی مراکز مشاوره

از آنجایی که طلاق یکی از عوامل گسترش آسیب های مختلف اجتماعی است بنابراین در این موضوع پیشگیری نقش بسیار مهمی را ایفا می کند بر این اساس معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی بابلسر نیز از راه‌اندازی طرح مرکز مشاوره و ارشاد و استفاده از متخصصان و روانشناسان در کلانتری 11 و 12 این شهرستان خبر داد و گفت: با این روش توانستیم تا حدودی از بروز طلاق در میان زوج‌ها پیشگیری کنیم. محمدعلی فاضلی با بیان اینکه در سال 93با استفاده از این طرح 88 درصد تعداد ورودی‌های پرونده زوجین طلاق منجر به سازش شد، خاطر نشان کرد: این آمار در سال 94 به 92 درصد رسید. وی خیانت زوجین، ازدواج‌های اینترنتی، اعتیاد و بیکاری را مهم‌ترین عوامل طلاق دانست و با اشاره به طلاق عاطفی در برخی خانواده‌ها، اظهار کرد: بسیاری از زوجین نیز با آنکه در یک خانه زندگی می‌کنند اما از هم جدا هستند و در کنار هم نیستند که این موضوع نیز نیاز به رسیدگی دارد.

از آنجایی که در سال‌های اخیر طلاق به عنوان یکی از معضلات مهم در جامعه شناخته شده که تلاش های زیادی برای رفع این معضل از جامعه شده است بنابراین برای پیشگیری در وهله اول باید آموزش‌هایی در راستای شناخت از یکدیگر به جوانان در آستانه ازدواج ارائه کرد این در حالی است که اگر زوجین را ملزم کنیم که در حین زندگی نیز برای رفع مشکلات خود از افراد متخصص در این حیطه راهنمایی بطلبند می توانیم ادعا کنیم که آمار طلاق را تا اندازه چشمگیری کاهش دهیم.

منبع : روزنامه حمایت