خشونت سومین عامل تشکیل پرونده های قضایی در ایران

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت امروز بیش از هر زمان دیگری به ترویج بردباری در اجتماع نیاز داریم زیرا در حال حاضر شاهد آن هستیم که سومین عامل تشکیل پرونده‌های قضایی در کشور مسئله خشونت است

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به ترویج "بردباری" در اجتماع نیاز داریم زیرا در حال حاضر شاهد آن هستیم که سومین عامل تشکیل پرونده‌های قضایی در کشور مسئله "خشونت" است.

سید حسن موسوی چلک ، افزود: بروز خشونت نشان دهنده آن است که افراد در اجتماع تحت شرایطی قرار می گیرند که تحمل یکدیگر را نداشته، شروع به آزار و رنجاندن یکدیگر می کنند.

وی افزود: بعضی اوقات حتی در سطوح سیاسی کشور نیز شاهد همین خشونت ها هستیم؛ برای مثال شاهد آن هستیم که نمایندگان مجلس به جای اینکه برای حل و رفع اختلاف‌نظرهایشان با یکدیگر گفت‌وگو کنند گاهی اوقات کت‌های خود را از تن درآورده و به جان هم می افتند.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران افزود: وجود حدود 15 میلیون پرونده قضایی در کشور نشان دهنده آن است که آستانه تحمل مردم پایین آمده؛ برای مثال هنگام تصادف در رانندگی از ماشین پیاده می شویم و شروع به فحاشی و دعوا با یکدیگر می‌کنیم.

موسوی‌چلک ادامه داد: باید مردم به این سطح از درک برسند که قرار نیست همیشه همه چیز باب میل آنها باشد. باید این درک را در خود تقویت کنیم که ما در حال زندگی در جامعه‌ای با علایق، خواسته ها و انتظارات متفاوت هستیم، به همین دلیل وجود تعارض و اختلاف نظر در چنین شرایطی امری طبیعی بوده و آنچه اهمیت دارد، نحوه مدیریت صحیح این تعارضات است.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه بخشی از این بردباری اجتماعی به آموزه‌های فردی و برخی به آموزه های اجتماعی مربوط می‌شود، گفت: در جامعه ایرانی و اسلامی با وجود آنکه دین، مذهب، ادبیات و نیاکان ما همواره بر صبر و بردباری تاکید کرده اند بروز چنین رفتارهایی تا حدودی دور از ذهن است.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در ادامه عنوان کرد: اگر نتوانیم آستانه تحمل و بردباری خود را افزایش دهیم در آینده با جامعه‌ای افسارگسیخته با رفتارهای نابهنجار و ضداجتماعی مواجه خواهیم بود.

چلک در ادامه ضمن بیان آنکه در کشور کمتر بر مسئله "صبر و بردباری اجتماعی" توجه شده است، گفت: طی پژوهش‌های صورت گرفته هرچه میزان تحصیلات افزایش می یابد بردباری نیز در فرد بیشتر می‌شود، زیرا فرد بیش از گذشته قادر به مدیریت خود و شرایط می شود به همین دلیل امکان خشونت و پرخاشگری کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی ممکن است برای برخی این سوال ایجاد شود که نمایندگان مجلس که دارای تحصیلات عالیه هستند چرا چنین رفتارهایی از خود بروز می دهند؟ در پاسخ به چنین پرسشی باید گفت محیط و شریط افراد در ایجاد خشونت و پرخاشگری بسیار تاثیرگذار است.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در ادامه، آموزش را مهمترین مسئله در افزایش صبر و بردباری دانست و گفت: در افزایش آستانه تحمل و بردباری اجتماعی آموزش نقش اساسی دارد به‌طوری‌که باید از تمامی امکانات موجود اعم از فیلم، سریال، ادبیات، کارگاه های آموزشی و... برای ترویج بردباری اجتماعی استفاده شود تا روزی شاهد آن باشیم که صبر و بردباری در ملت نهادینه شده است.

چلک ادامه داد: حتی اگر هیچ علاقه‌ای برای برقراری ارتباط با دیگری نداریم اما باید با افزایش آستانه تحمل خود شرایطی را برای برقراری ارتباط موثر در جهت بهره‌مندی از ظرفیت یکدیگر ایجاد کنیم؛ بدین ترتیب مقدمات توسعه ملی نیز در کشور فراهم خواهد شد زیرا تا زمانی که روابط بین فردی در جامعه ای اصلاح نشده باشد نمی توان انتظار رشد را از یک جامعه داشت.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران ادامه داد: در حال حاضر دستگاه خاصی متولی ترویج صبر و بردباری در کشور نیست اما زمانی که به مسئله آموزش در این حوزه اشاره می شود تمامی دستگاه های کشور درگیر می‌شوند، اما برخورد با خشونت‌های اجتماعی وظیفه دستگاه های قضایی و انتظامی است که این دستگاه‌ها باید بسیار دقیق با این مسائل برخورد کنند زیرا بروز رفتارهای ناصحیح در مواجهه با عاملان خشونت خود باعث ترویج خشونت خواهد شد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که در اجتماع تحمل شنیدن انتقاد وجود نداشته باشد و با مخالفان و منتقدین رفتارهای سلبی صورت گیرد خشونت در جامعه ترویج خواهد یافت.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران ادامه داد: متاسفانه روزانه در پاسگاه ها و کلانتری‌ها شاهد شکایت‌ها و پرونده هایی هستیم که با کمترین تنش قابل حل هستند، و این مسئله بسیار نگران کننده ای است زیرا وقتی مردم کلانتری و پاسگاه را به عنوان انتخاب اول برای حل مشکلاتشان برمی‌گزینند، نشان دهنده آن است که به بلوغ فکری و اجتماعی نرسیده‌اند.

چلک در پایان ضمن ابراز تاسف از وضعیت موجود گفت: متاسفانه در جامعه از حوزه اخلاق غافل مانده‌ایم، در حالی‌که نهادینه کردن اخلاق و بردباری باید از طریق آموزش و در سنین کودکی صورت گیرد. خانواده، رسانه، مدرسه، مهدکودک، روحانیون و... همه و همه باید به طور مستقیم و غیرمستقیم در راستای ترویج اخلاق و صبر در جامعه تلاش کنند.

منبع : ایسنا