قاتل با گذشت شاکی آزاد می شود؟

اگر فردی شخص دیگری را به قتل برساند، حتی اگر شاکی یا شکات هم رضایت دهند، قاتل به مجازات حبس محکوم خواهد شد

اگر فردی شخص دیگری را به قتل برساند، حتی اگر شاکی یا شکات هم رضایت دهند، قاتل به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

قتل عمد از آن دسته جرایمی است که قانون برای آن مجازات اعدام در نظر گرفته است. اما گاهی اتفاق می‌افتد که قاتل با پرداخت دیه یا گرفتن رضایت از صاحب حق یا صاحبان حق از اعدام خلاصی می‌یابد.

در این صورت قاتل نباید امیدوار باشد که از محکومیت رهایی یافته است. زیرا بر اساس قانون این فرد علاوه بر اینکه یک جرم را عمدا انجام داده، به امنیت و نظم عمومی جامعه هم خلل وارد کرده است و لذا باید در این زمینه به قانون و جامعه پاسخگو باشد.

در این مورد قانونگذار جمهوری اسلامی ایران در ماده 612 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید: هرکس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته اما از قصاص گذشت کرده باشد یا به هر علت قصاص نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم، صیانت و امنیت جامعه شده یا بیم تجری مرتکب یا دیگران رود، دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا 10 سال محکوم می‌کند.
در تبصره این ماده نیز آمده است که در این مورد، معاونت در قتل عمد موجب حبس از یک تا پنج سال خواهد بود.

مجازات احراق و تخریب عمدی اموال دیگران چیست؟

هر کس عمداً هر محل مسکونی یا جنگل یا خرمن یا هر نوع محصول زراعی متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس محکوم خواهد شد.

مالکیت در شرع مقدس اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص قانون اساسی مورد حمایت قرار گرفته است بنابراین هیچ کس حق ندارد به مالکیت دیگری تعرض یا اموال وی را تخریب کند.

بر این اساس، تخریب نه تنها موجب مسئولیت مدنی برای جبران خسارت نسبت به مرتکب خواهد بود بلکه در شرایطی بر اساس قانون جرم و قابل مجازات است.

در ماده 675 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 بیان شده است: هر کس عمداً عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و به طور کلی هر محل مسکونی یا معد برای سکنی ‌یا جنگل یا خرمن یا هر نوع محصول زراعی یا اشجار یا مزارع یا باغ‌های متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود.

بر اساس دو تبصره‌ این ماده، اعمال فوق در این فصل در صورتی که به قصد مقابله با حکومت اسلامی باشد، مجازات محارب را خواهد داشت‌. مجازات شروع به جرایم فوق نیز 6 ماه تا دو سال حبس خواهد بود.

همچنین هر کس سایر اشیای منقول متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از 6 ماه تا سه سال محکوم خواهد شد که این موضوع در ماده 676 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مورد اشاره قانونگذار قرار گرفته است. در ماده 677 این قانون نیز آمده است که هر کس عمداً اشیای منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب کند یا به هر نحو کلا یا بعضاً تلف کند یا از کار اندازد به حبس از 6 ماه تا سه سال محکوم می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت