مسئولیت خسارت ناشی از افتادن سنگ نمای ساختمان با کیست ؟

افتادن سنگ نمای ساختمان اگر منجر به بروز خسارت به افراد شود مسئول آن باید پاسخگو باشد

افتادن سنگ نمای ساختمان اگر منجر به بروز خسارت به افراد شود مسئول آن باید پاسخگو باشد.

شاید همه ما با این واقعه مواجه شده باشیم که سنگ نمای ساختمان باعث بروز بسیاری از مشکلات و خسارت هایی شده باشد و البته باید بدانیم همین افتادن سنگ نمای ساختمان خود دارای نکات متعددی است.
 
پس از وقوع حادثه و برای جبران خسارت  اولین کسی که به ذهنمان خطور می‌کند مدیر ساختمان است؛ باید بدانیم مسئولیت حقوقی افتادن سنگ نمای ساختمان بر روی افراد، ماشین‌های پارک شده و جبران خسارت بر عهده مدیر ساختمان است.
 
اما علاوه بر رئیس ساختمان مالکین مجتمع هم مسئولیت‌هایی دارند اگر ساختمان مدیر نداشته باشد مسئولیت جبران خسارات برعهده مالکین مجتمع است البته این مسئولیت بر اساس نسبت مساحت آپارتمان یعنی مساحت اعیانی سند است.
 
 البته اگر ساختمان درحال ساخت باشد سازنده مسئول است، اما اگر ساختمان قدیمی باشد با توجه به قوانین قبلی، مسئولیت نگهداری از آپارتمان و مجتمع ساخته شده به عهده مالکین است یعنی در صورتی که سازنده، آپارتمان را به شخص دیگری فروخته باشد، امکان شکایت از او وجود ندارد مگر اینکه در زمان تنظیم مبایعه نامه، دوره تضمین و رفع عیب ساختمان با مسئولیت سازنده، به همراه جبران خسارت مالی و جانی درج شده باشد.
 
در قانون جدید نظام مهندسی ساختمان‌ها، لازم است هر ساختمان دارای شناسنامه فنی و ملکی یا دفترچه مشخصات فنی باشد و یکی از تعهدات سازنده در آن گارانتی کردن عملکرد ساختمان در یک دوره پنج یا ده ساله است.
 
یکی از مهمترین اقدامات این است که مجتمع بیمه مسئولیت مدنی درجهت جبران خسارت‌های مالی و جانی نسبت به شخص ثالث را داشته باشد و برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث و خساراتی لازم است در زمان ساخت ساختمان سنگ نما پیچ و رولپلاک شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران