پروازی بلند با بال‌هایی سبک

نقش فناوری نوین در کاهش ورودی پرونده‌ها در گفت و گو با نصرا سهرابی درخشان معاون رئیس‌کل محاکم عمومی‌کرج

نقش فناوری نوین در کاهش ورودی پرونده‌ها در گفت و گو با نصرا... سهرابی درخشان معاون رئیس‌کل محاکم عمومی‌کرج

از قابلیت‌های آیتم انجام فرآیند محاسبات دادرسی رسیدن به بالاترین سرعت و بیشترین دقت است.

گروه قضایی، علیرضا نامی- از زمانی که کرج استان شد مجتمع‌های حقوقی از کاخ دادگستری منفک و تشکیلات اداری آن در دو ساختمان جدا از دادگستری آغاز به کار کرد. متأسفانه از همان روز‌های ابتدایی سیل جمعیت به سمت دادگاه‌های عمومی‌برای طرح دعاوی، عملکرد این مجتمع‌ها را با مشکلات عدیده که مهم‌ترین آن کندی پاسخ‌گویی و رسیدگی به دادخواست خواهان بود، مواجه کرد. با بررسی‌های انجام شده مشخص شد بسیاری از مراجعه کنندگان به دادگاه‌های حقوقی در زمینه طرح دعاوی و ارائه دادخواست با روشی سنتی روبه‌رو هستند که این موضوع هم شلوغی کاذب را در پی داشت و هم اینکه شهروندان به دلیل عدم اطلاع از شرایط تقدیم دادخواست در مجتمع‌های حقوقی سردرگم بودند. لزوم راهنما و هدایت کردن شهروندان به منظور تسریع در امر رسیدگی احساس می‌شد. بنابراین واحد مشاوره و معاضدت قضایی در دادگاه‌های حقوقی به منظور راهنمایی شهروندان ایجاد و همچنین ترافیک انسانی در این مجمتع‌ها که بار روانی منفی داشت و رسیدگی‌های قضایی را کند می‌کرد از طریق نرم افزار کنترل شد. ایده پروازی بلند با بال‌های سبک که در جشنواره اندیشه‌های ملی قضایی رتبه اول را کسب کرد، با هدف کاهش ورودی پرونده و در نتیجه افزایش کیفی رسیدگی به پرونده‌های قضایی شامل مجموعه ای از برنامه‌های کاربردی و اجرایی در 4 بخش تدوین نرم افزار،نصب تجهیزات و سخت افزار، ارائه خدمات مشاوره‌ای و تاسیس ساختار به همت نصرا... سهرابی درخشان معاون رئیس‌کل محاکم عمومی‌کرج و مصطفی عباسی برنامه نویس مجتمع حقوقی به انجام رسید. سهرابی در خشان در گفت‌وگو با «قانون» به تشریح عملکرد این نرم‌افزار و تأثیر آن در کاهش ورودی پرونده‌ها پرداخته است.
 تدوین آیتم ثبت ورود و خروج و عملکرد مشاوران حقوقی و وکلا
سهرابی درخشان در خصوص توضیح و بسط بخش اول نرم افزار گفت: زمانی که خواهان به محاکم حقوقی برای تنظیم دادخواست مراجعه می‌کردند ابتدا نزد عریضه نویسان می‌رفتند و پس از پذیرش دادخواست توسط مدیران دفتر، 3 الی 4 ماه بعد وقت رسیدگی پرونده آنها فرا می‌رسید. بسیار پیش می‌آمد که قاضی پس از بررسی موضوع دادخواست و نحوه طرح دعوا آن را رد و پرونده برای اصلاح دوباره برگشت داده می‌شد. بنابراین با کنترل و ثبت ورود وخروج رایانه‌ای مشاوران حقوقی به منظور حضور به موقع آنها برای ارائه خدمات حقوقی و کیفری مؤثر به ارباب رجوع، اسباب تسهیل و تدقیق امور و جلوگیری از طرح دعاوی غلط یا واهی فراهم و مانع کثرت پرونده‌ها و در نتیجه اطاله دادرسی شد.
 محاسبه سیستماتیک ارزش منطقه‌ای املاک و صفر شدن خطاهای انسانی
وی در مورد محاسبه ارزش منطقه ای و مقایسه آن با روش سنتی گفت: ارزش منطقه‌ای را اداره مالیاتی تعیین و ابلاغ می‌کند. متأسفانه چند سالی است که ارزش منطقه‌ای از طریق اداره ذکر شده به محاکم حقوقی ابلاغ نشده است. بنابراین طی نشست‌های کارشناسانه با مدیران مالیاتی تصمیم گرفتیم ارزش منطقه ای را سیستماتیک ودر نرم افزار بگنجانیم. بنابراین به منظور محاسبه دقیق و قانونی هزینه‌های دادرسی مربوط به دعاوی مالی غیر منقول نظیر الزام به تنظیم سند رسمی، خلع ید و الزام به تحویل مبیع که این امر نیز به دلیل ممانعت از صدور اخطار رفع نقص (به دلیل عدم تقویم هزینه دادرسی) اسباب کاهش اطاله دادرسی و سرعت و دقت در رسیدگی رادر تمام مراحل دادرسی فراهم می‌کند. جدای از آن که رد دادخواست به دلیل عدم رفع نقص در مهلت مقرر، نقص سد شده و در نتیجه طرح مجدد دعوی می‌شود. اما با تدوین این آیتم در قالب نرم افزار از ابتدا جلوی هر گونه اشتباه و نقص سد شده و در نتیجه دعوا مجدد طرح نمی‌شود.
 محاسبات رایانه ای هزینه دادرسی و افزایش اعتماد ارباب رجوع نسبت به هزینه‌های دادرسی
از قابلیت‌های آیتم انجام فرآیند محاسبات دادرسی رسیدن به بالاترین سرعت و بیشترین دقت است. سهرابی درخشان کارشناس قضایی واحد ارشاد و معاضدت در این باره گفت: این مجموعه شامل محاسبه هزینه دادرسی دعاوی مالی در مرحله بدوی، تجدید نظر، دیوان و همچنین احتساب دعاوی غیر‌مالی با ارائه پرینت مربوطه و همچنین محاسبه تمبر مالیاتی وکلای مرکز امور مشاوران و وکلای کانون در تمام مراحل دادرسی، محاسبه خسارت تأخیر تأدیه، محاسبه مهریه و محاسبه دیه در کمتر از یک دقیقه که درتمام موارد فوق، نرم افزارقابلیت چاپ گزارش را نیز دارد؛ است. در واقع در گذشته تمامی‌این موارد با خطاهای انسانی و بعضاً کشمکش بین ارباب‌رجوع و همکاران حقوقی همراه بود و گاهاً بسیاری از پرونده‌ها با اعتراض از سوی خواهان و در سیکل زمانی طولانی مدت مجدد مورد رسیدگی قرار می‌گرفت.
 تدوین جامع عریضه نویسی در نرم افزار
تدوین نرم افزار جامع عریضه نویسی با قابلیت‌های دسترسی به بانک نمونه دادخواست درزمینه‌های حقوقی و خانواده ، شکایت و چاپ روی برگ دادخواست و امکان بایگانی کردن سوابق دادخواست‌های به نگارش در آمده، که این موضوع به راحتی امکان اصلاح بعدی دادخواست و در نتیجه تکریم ارباب رجوع را فراهم می‌کند و با ایجاد وحدت رویه در ارئه خدمات حقوقی و نگارش دادخواست، کمک شایانی به طرح و تنظیم صحیح دادخواست کرده و در نتیجه مانع از طرح دعاوی واهی یا مشتمل بر خواسته‌های اشتباه می‌شود.
 نصب کیوسک لمسی اطلاع رسان
درخشان در خصوص یکی از مهم‌ترین تجهیزات به کار گرفته شده در راستای تحقق ایده گفت:با نصب کیوسک لمسی اطلاع رسان وکلاء و مراجعان به راحتی از امکانات اطلاع‌رسانی این دستگاه‌ها به منظور محاسبه هزینه دادرسی، مهریه، خسارت تأخیرتأدیه و دیات و... آن بهره برداری می‌کنند و در کمترین زمان ممکن، به دقیق‌ترین و کاربردی ترین اطلاعات در خصوص نحوه پیگیری و تنظیم دادخواست خود، دسترسی پیدا خواهند کرد. استفاده از این اطلاعات به دلیل ممانعت از صدور اخطار رفع نقص(به دلیل عدم تقویم هزینه‌های دادرسی)، اسباب کاهش اطاله دادرسی و سرعت و دقت در رسیدگی را فراهم می‌کند.
 جدای از آن رد دادخواست به دلیل عدم رفع نقص در مهلت مقرر،خود باعث طرح مجدد دعوی می‌شود. بنابراین بااستفاده از کیوسک لمسی از ابتدا جلوی هرگونه اشتباه و نقص سد شده و در نتیجه طرح مجدد دعوی منتفی خواهد شد. همچنین استفاده از این دستگاه به نوعی کمبود نیروی انسانی واحد پذیرش دادخواست را نیز جبران می‌کند.

منبع : پایگاه خبررسانه قانون