راه اندازی شورای فرهنگی استانی در دستگاه قضایی

معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه از راه‌اندازی شورای فرهنگی استانی در دستگاه قضایی خبر داد

معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه از راه‌اندازی شورای فرهنگی استانی در دستگاه قضایی خبر داد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین "سیدعلی تهامی" در سومین جلسه ماهانه مسوولان فرهنگی حوزه‌های ستادی، معاونت‌ها و سازمان‌های وابسته قوه قضائیه گفت: شما مسوولان فرهنگی که در متن کار قرار دارید به خوبی می‌توانید مشکلات را درک کنید و برای رفع آنها راهکارهای مناسب ارائه دهید.

وی با اشاره به در دستور کار بودن راه اندازی شورای فرهنگی دستگاه قضایی در استان‌ها افزود: در استان‌ها دادگستری کل استان، ادارات کل ثبت، زندان‌ها، پزشکی قانونی و ... وجود دارند که تمامی آنها زیرمجموعه‌های دستگاه قضایی هستند و نیاز است به منظور تعامل بیشتر بین آنها شورای فرهنگی در سطح هر استان تشکیل شود.

معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: اسناد بالادستی و بیانیه مأموریت معاونت فرهنگی همچنین اهداف شکل گیری این معاونت آحاد کارکنان و خانواده‌های دستگاه قضایی را شامل می‌شود. لذا تشکیل این شوراها در سطح استان زمینه‌ای را فراهم خواهد کرد که بخش‌های مختلف زیرمجموعه دستگاه قضایی از توانمندی‌های یکدیگر آگاهی یابند و براساس اصل هم افزایی با استفاده از امکانات موجود در هر بخش نقش پوششی و مکمل برای یکدیگر داشته باشند و بتوانند اهداف پیش بینی شده و برنامه توسعه هم‌چنین برنامه چشم‌انداز را محقق نمایند.

وی افزود: طبیعی است که بخشی از کارهایی که در هر قسمت انجام می‌شود مشابه است، از این رو در کنار یکدیگر قرار گرفتن این مجموعه‌ها منجر به ارائه دیدگاه‌ها و ایده‌های جدید خواهد شد و بسیاری از مشکلات، موانع و چالش‌ها شناسایی و رفع می‌شود.

حجت‌الاسلام تهامی اظهارداشت: این شوراها موظف هستند در پایان هر ماه گزارشی از چگونگی برگزاری جلسه، نظرات، پیشنهادات و راهکارها به مرکز ارسال کنند به طوری که در پایان سال با بررسی آنها بتوانیم به جمع بندی کلی برای برنامه سالانه معاونت فرهنگی قوه قضائیه برسیم.

وی افزود: این شوراها می‌توانند خود نیز برنامه‌های مستقلی در استان برگزار کنند که این برنامه‌ها نافی مسئولیت معاونت فرهنگی قوه قضائیه نیست.

حجت‌الاسلام تهامی با اشاره به سخنان رئیس قوه قضائیه مبنی بر این‌که آنچه در دستگاه قضایی مغفول مانده خانواده کارکنان دستگاه قضایی است، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت فرهنگی قوه قضائیه خانواده‌ها و فرزندان کارکنان دستگاه قضائی است. از این رو شوراهای فرهنگی در سطح استان‌ها به علت همجواری با کارکنان می‌توانند برنامه‌های مؤثرتر و مفیدتری در جهت تحقق این هدف ارائه دهند.

براساس این خبر به نقل از معاونت فرهنگی دستگاه قضا، وی افزود: شوراها وظیفه دنبال کردن و صحه گذاشتن بر نحوه اجرای برنامه‌ها، هم افزایی و استفاده از امکانات یکدیگر را برعهده دارند.

حجت‌الاسلام تهامی با اشاره به تشکیلات جدید معاونت فرهنگی قوه قضاییه گفت: در تشکیلات جدید برای معاونت فرهنگی حدود 170 نیرو دیده شده است. همچنین برای استان‌های ویژه حدود 21 نیرو و برای برخی استان‌ها هم 17 و 8 نیرو دیده شده است. بعد از اجرایی شدن این برنامه، تشکیلات فرهنگی معاونت‌ها و سازمان‌های وابسته قوه قضائیه در دستور کار قرار دارد.

معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه اظهارداشت: مرکزیت این شورا به دادگستری‌های هر استان واگذار خواهد شد و ریاست آن را رییس کل دادگستری استان یا معاونت فرهنگی استان به نیابت از رییس کل دادگستری استان برعهده خواهد داشت.

وی با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز اولین دوره آموزشی ائمه جماعات قوه قضائیه خاطرنشان کرد: دور اول این دوره آموزشی 21-19 شهریورماه در مشهد مقدس برگزار شد که با استقبال خوبی از سوی روحانیون دستگاه قضایی مواجه شد. دور دوم آن هم 10-8 آبانماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد و دور سوم این دوره آموزشی به فعالان نماز اختصاص خواهد داشت.

حجت‌الاسلام تهامی با اشاره به تعداد بسیار زیاد نیروهای روحانی در دستگاه قضایی گفت: می‌طلبد که کمیته‌ای تخصصی به منظور برنامه ریزی نیازهای این قشر در دستگاه قضایی تشکیل شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران