ساختمان سازی قوه قضاییه با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست

رییس کل دادگستری هرمزگان گفت خوشبختانه بعد از استقرار نظام انقلاب اسلامی در ساختمان‌سازی قوه قضائیه نهضتی پیش آمد که با دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست

رییس کل دادگستری هرمزگان گفت: خوشبختانه بعد از استقرار نظام انقلاب اسلامی در ساختمان‌سازی قوه قضائیه نهضتی پیش آمد که با دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

 حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری در مراسم افتتاح ساختمان جدید دادگستری هرمزگان با بیان اینکه ساختمان جدید در فضایی مناسب احداث شده است، بیان کرد: این ساختمان در چهار طبقه و با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان از محل اعتبارات قوه قضائیه احداث شد.

به گفته وی، ساختمان جدید دادگستری کل هرمزگان در مساحت یازده هزار و 100 متر مربع و متناسب با شرایط آب و هوایی استان هرمزگان احداث شده است.

اکبری همچنین با بیان اینکه سالن اجتماعات ساختمان جدید تکمیل نشده است، از معاون پشتیبانی قوه قضائیه خواست تا مساعدت های لازم را در خصوص تامین اعتبار مورد نیاز این سالن نیز داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بحث فضا و مساحت در نظر گرفته شده در امر قضا از جمله آدابی است که در دین ما به آن اشاره شده است.

رییس کل دادگستری هرمزگان افزود: قضا و قضاوت جایگاه خطیری دارد و در قرآن کریم آمده که قضاوت در درجه اول از آن خداوند متعال است و انبیاء نیز از ناحیه خداوند عهده دار این مهم هستند. همچنین بعد از پیامبران معصومین و در زمان غیبت نیز امر قضا از آن ولی فقیه است که همه اینها شأن و جایگاه والای قضاوت را می رساند.

اکبری با بیان اینکه امر قضاوت دارای آداب است و واجب، مستحب و مکروهات دارد، ادامه داد: وقتی که این آداب را مطالعه می کنیم به نکاتی دست می یابیم که یکی از آنها جایگاه نشستن قاضی است و این که قاضی مکانش چگونه باید باشد مرتفع باشد یا همسطح باشد. همه اینها فقهای گرانقدر در کتاب های خود بدان اشاره کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: باید قاضی مکان مناسبی برای قضاوت داشته باشد و در جای مخصوص بنشیند و در این خصوص به سخنی از مرحوم شیخ ابن حمزه طوسی (ره) صاحب کتاب ارزشمند الوسیله اشاره نمود که می‌فرماید: هنگامی که قاضی بخواهد برای قضاوت مشغول گردد لازم است که مکانی وسیع و آشکار برای خود اختیار نماید به گونه ای که دسترسی به او آسان باشد ، همچنین مکانی را برای ساختمان دادگستری بسازند که کارکنان و مردم در رنج و عذاب نباشند.

وی همچنین گفت: خوشبختانه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در احداث ساختمان های دادگستری تحولی شگرف صورت گرفته که استان هرمزگان نیز از این تحول بی نصیب نمانده و تاکنون قریب 80 درصد فضای مورد نیاز ساخته شده است که امید است در آینده نیز 20 درصد باقی مانده ساخته شود.

وی ابراز امیدواری کرد، نظام ساختمان سازی در قوه قضائیه طوری متحول شود که تماما بر اساس استانداردهای تعریف شده ساخته شود و بهترین ساختمان، ساختمان دستگاه قضایی و دادگستری باشد.

به گفته رئیس کل دادگستری هرمزگان، نامناسب بودن ساختمان قاضی و قضاوت هم باعث متضرر شدن مردم می شود و هم قاضی و کارمند ناراضی خواهند شد، ولی خوشبختانه بعد از استقرار نظام انقلاب اسلامی در ساختمان سازی قوه قضائیه نهضتی پیش آمد که با دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

منبع : ایسنا