2000 زندانی مهریه با تفکر (( کی داده ، کی گرفته ))

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به 2 هزار زندانی مهریه در کشور گفت این شعار « مهریه را کی داده، کی گرفته» باید برداشته شود؛ زیرا زندانی شدن افراد به دلیل نپرداختن همان مبلغی است که خواهان گرفتنش نبوند

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به 2 هزار زندانی مهریه در کشور گفت: این شعار « مهریه را کی داده، کی گرفته» باید برداشته شود؛ زیرا زندانی شدن افراد به دلیل نپرداختن همان مبلغی است که خواهان گرفتنش نبوند.

 یدالله موحد در نشست اعضاء هیات مدیره ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه استان کرمان اظهار کرد: جامعه ما با واقعیتی به نام جمعیت کیفری مواجه است که متاسفانه بخشی از جمعیت کشور در زندان ها بسر می برند.

وی با بیان اینکه آمار جمعیت کیفری در حال نوسان است، افزود: به طور متوسط سالانه بیش از 500 هزار نفر به دلایلی وارد زندان های کشور می شوند و به نسبت جمعیت کشورمان عدد قابل قبولی نیست.

موحد با اشاره به اینکه بعضی از افرادی که وارد زندان می شوند، تحمل کیفر حبس را ندارند و جای این افراد در زندان نیست، تصریح کرد: زندان جای افراد شرور است که هنجارهای اجتماعی را زیر پا می گذارند، اما متاسفانه افرادی که در جمعیت کیفری ما قرار دارند که حضور و تحمل مجازاتشان عادلانه نیست.

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: در کشور ما روزانه میلیون ها خودروی سنگین و سبک در حال تردد بوده و خدماتی را به جامعه ارائه می دهند و برخی رانندگان آنها شاید مالک خودرو نبوده و کارگرانی هستند که در وضعیت خاصی کار می کنند، اما با یک بی احتیاطی به دلیل خستگی و شرایط خاص، دچار حادثه و وارد زندان می شوند که در این موقعیت نه تنها خود گرفتار مشکل بلکه خانواده آنها هم درگیر مسائل عدیده ای می شوند و چشم انتظار دست خیری هستند که آنها را از این وضعیت نجات دهد.

وی با اشاره به تعداد زیاد زندانی های مهریه افزود: این شعار «مهریه را کی داده کی گرفته» باید برداشته شود.

موحد تصریح کرد: بیش از 2 هزار زندانی به دلیل نپرداختن مهریه در زندان هستند که آمار نگران کننده ای‌ است و حل این مشکل واقعه نگری و فرهنگ سازی جامعه را می طلبد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال اقتصاد و فرهنگ باید تمام تلاش خود را جهت فرهنگ زندگی بدون زندان انجام دهیم و فرهنگ سازی زندگیِ بدون محکومیت هدفی بسیار مقدس است.

وی افزود: عده زیادی از افراد زندانی جایشان داخل زندان نیست و باید به چرخه اجتماعی و اقتصادی خود برگردند تا به کشور و خانواده‌شان خدمت کنند و این امر با همت اعضای هیات مدیره ستاد دیه محقق می شود.

موحد تصریح کرد: ستاد رسیدگی به امور دیه فعالیت خود را از 23 سال قبل آغاز کرده که در این دوران توانسته موجبات آزادی 80 هزار نفر زندانی را فراهم کند.

وی بیان کرد: ستاد رسیدگی به امور دیه استان کرمان نیز از سال 80 راه اندازی و موفق به آزادی 2 هزار و 134 نفر زندانی شده است و بزرگترین جشن های گلریزان در کرمان بوده و خواهد بود.

موحد گفت: خیرین نباید به افرادی که مبالغ کلان می‌دهند، محدود شوند؛ گرچه کارشان بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، اما باید این جامعه را گسترش داد و همه مردم حتی با پرداخت مبالغ کم اقدام به یاری رساندن به زندانیان کنند و مهم تر از همه، تقویت حس نوع دوستی در افراد است.

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: ستاد دیه نباید تنها کمک های نقدی خیرین را ببیند زیرا افراد زیادی هم هستند که طلبکارند و صبوری می کنند تا بدهکار بتواند مبلغ مورد نظر را فراهم کند و به دادسراها مراجعه نمی کنند که این افراد مورد غفلت قرار گرفته اند، در حالی که این افراد نیز خیر می باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در سال گذشته مقدمات آزادی 8 هزار نفر در کشور و 222 نفر در کرمان توسط ستاد دیه فراهم شده است.

منبع : ایسنا